דף הבית » בחירות הגולשים » כמה זמן נמשך ספר שמות?

כמה זמן נמשך ספר שמות?

השאירו פרטים ונחזור מיד:

כמה זמן נמשך ספר שמות?

מבוא

ספר שמות הוא חלק נכבד מהתנ"ך העברי, המכונה גם הברית הישנה. הוא מגולל את סיפור שחרורם של בני ישראל מעבדות במצרים ומסעם לארץ המובטחת. קוראים רבים תוהים לא פעם לגבי משך האירועים המתוארים בספר. במאמר זה נחקור את ציר הזמן של ספר שמות ונשפוך אור על משכו.

ציר הזמן של ספר שמות

1. עבדות במצרים

ספר שמות מתחיל בשעבוד בני ישראל במצרים. על פי דיווחי המקרא, הם היו משועבדים במשך כ-400 שנה. תקופה זו של שעבוד חיונית בהבנת ההקשר של השחרור והמסע שלאחר מכן.

2. משה והבוש הבוער

משה, דמות מרכזית בספר שמות, נתקל בסנה בוער שאינו מכלה את עצמו. במהלך המפגש הזה אלוהים מגלה את תוכניתו לחלץ את בני ישראל ממצרים. אירוע זה מסמן את תחילת תפקידו של משה כמנהיגם של בני ישראל והזרז לשחרורם.

3. עשר המכות

אחד החלקים הידועים ביותר בספר שמות הוא התיאור של עשר המכות שאלוהים מטיל על מצרים. מכות אלו משמשות עונש אלוהי על סירובו של פרעה לשחרר את בני ישראל. המכות כוללות מים ההופכים לדם, צפרדעים, כינים, זבובים, מחלות בעלי חיים, שחין, ברד, ארבה, חושך ומוות של בכורות.

4. יציאת מצרים

לאחר שסבל את עשר המכות, פרעה סוף סוף מתרצה ומתיר לבני ישראל לצאת ממצרים. אירוע זה, המכונה יציאת מצרים, מסמן את תחילת מסעם לעבר הארץ המובטחת. בני ישראל, המוערכים בכשני מיליון איש, עוזבים את מצרים ויוצאים למסע ארוך ומפרך במדבר.

5. הנדודים במדבר

ספר שמות מתאר את נדודיהם של בני ישראל במדבר במשך תקופה של ארבעים שנה. במהלך תקופה זו, הם מתמודדים עם אתגרים רבים, כולל מחסור במזון ומים, סכסוכים פנימיים ומפגשים עם אומות אחרות. המסע במדבר משמש כמבחן לאמונתם ולציותם למצוות ה'.

6. מתן החוק

בהיותו במדבר משה עולה להר סיני ומקבל את עשרת הדיברות מאלוהים. אירוע זה, המכונה מתן חוק, הוא רגע מרכזי בספר שמות. בני ישראל מקבלים הוראה לקיים מצוות אלו כברית בינם לבין אלוהים.

7. הגעה לארץ המובטחת

לאחר ארבעים שנות נדודים מגיעים סוף סוף בני ישראל לגבולות הארץ המובטחת. אולם מפאת חוסר אמונתם ואי-ציותם, אסור להם להיכנס מיד. ספר שמות מסתיים בציפייה של בני ישראל להיכנס לארץ שה' הבטיח לאבותיהם.

סיכום

ספר שמות מכסה תקופה משמעותית בתולדות בני ישראל, החל משעבודם במצרים ועד מסעם במדבר. משך הזמן המדויק של האירועים המתוארים בשמות אינו מוזכר במפורש, אך על פי ההערכות הוא משתרע על פני כמה עשורים. הספר מדגיש את הנושאים של שחרור, אמונה וציות למצוות ה'. באמצעות סיפור יציאת מצרים, הקוראים מקבלים תובנה לגבי המאבקים והניצחונות של בני ישראל כשהם מחפשים את החירות ואת נחלתם המובטחת.

סיכום

ספר שמות מספר על שחרור בני ישראל מעבדות במצרים ועל מסעם לארץ המובטחת. הוא מכסה תקופה משמעותית בתולדותיהם, כולל שעבודם, עשר המכות, יציאת מצרים, הנדודים במדבר, מתן חוק והגעתם לגבולות הארץ המובטחת. אמנם משך הזמן המדויק אינו מצוין, אך על פי ההערכות הוא משתרע על פני כמה עשורים. ספר שמות מדגיש נושאים של שחרור, אמונה וציות למצוות אלוהים.

מקורות

  • מקרא: ספר שמות
  • סמית', מארק ס. "יציאת מצרים". המלווה של אוקספורד לתנ"ך . הוצאת אוניברסיטת אוקספורד, 1993.
  • Fretheim, Terence E. "Exodus." התנ"ך החדש של המתורגמן . הוצאת אבינגדון, 1994.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן