דף הבית » מעניין » כמה זמן מחזיק דם בבנק הדם?

כמה זמן מחזיק דם בבנק הדם?

השאירו פרטים ונחזור מיד:

כמה זמן מחזיק דם בבנק הדם?

מבוא

כשמדובר בתרומת דם, שאלה נפוצה אחת שעולה היא כמה זמן ניתן לאחסן דם שנתרם בבנק דם. חיי המדף של הדם הם גורם חשוב בהבטחת בטיחותו ויעילותו למטרות עירוי. במאמר זה נבדוק את משך הזמן שבו ניתן לאחסן דם ואת הגורמים המשפיעים על פקיעתו.

חיי המדף של דם נתרם

חיי המדף של דם שנתרם משתנים בהתאם לרכיב המאוחסן. דם מלא, הכולל תאי דם אדומים, תאי דם לבנים ופלזמה, ניתן בדרך כלל לאחסן עד 42 ימים. עם זאת, לרכיבי דם שונים יש תאריכי תפוגה שונים:

1. תאי דם אדומים (RBC)

תאי דם אדומים הם רכיב הדם הנפוץ ביותר שעובר עירוי. ניתן לאחסן אותם בבנק דם עד 42 ימים. לאחר תקופה זו, הם אינם נחשבים עוד מתאימים לעירוי. תאריך התפוגה נקבע על פי תנאי האחסון והשימוש בתוספים ספציפיים להארכת חיי המדף.

2. טסיות דם

טסיות הדם אחראיות לקרישת הדם והן משמשות לעתים קרובות בטיפול בהפרעות דימום או במהלך כימותרפיה. בניגוד לתאי דם אדומים, לטסיות יש חיי מדף קצרים יותר וניתן לאחסן אותן רק עד 5-7 ימים. הסיבה לכך היא שטסיות הדם שבירות יותר ומועדות לזיהום חיידקי.

3. פלזמה

הפלזמה, המרכיב הנוזלי בדם, מכילה חלבונים וגורמי קרישה שונים. ניתן להקפיא ולשמור עד שנה. עם זאת, לאחר הפשרה, יש להשתמש בו תוך 24 שעות. פלזמה משמשת בדרך כלל בטיפול בנפגעי כוויות, בחולים עם הפרעות קרישה ובמהלך ניתוחים מסוימים.

4. משקע קריופי

Cryoprecipitate הוא רכיב דם המופק מפלזמה. הוא מכיל רמות גבוהות של גורמי קרישה ומשמש לטיפול בחולים עם הפרעות קרישה ספציפיות. ניתן לאחסן קריופציפיטאט עד שנה בהקפאה.

גורמים המשפיעים על פקיעת הדם

מספר גורמים יכולים להשפיע על פקיעת הדם בבנק הדם:

1. תנאי אחסון

לטמפרטורה ולתנאים שבהם הדם מאוחסן תפקיד מכריע בקביעת חיי המדף שלו. בנקי דם מפקחים בקפידה על טמפרטורת האחסון ובקרה על מנת להבטיח את שימור רכיבי הדם. תנאי אחסון לא נאותים עלולים להוביל לפירוק הדם ולקצר את תאריך התפוגה שלו.

2. תוספים וחומרים משמרים

תוספים וחומרים משמרים ספציפיים משמשים להארכת חיי המדף של רכיבי הדם. חומרים אלו עוזרים לשמור על הכדאיות והתפקוד של תאי הדם. שימוש בתוספים וחומרים משמרים מתאימים יכול להאריך משמעותית את תאריך התפוגה של דם שנתרם.

3. סוג דם ותאימות

סוג הדם והתאימות של הדם שנתרם גם משפיעים על חיי המדף שלו. בנקי הדם נותנים עדיפות לשימוש בדם תואם לעירוויים כדי למזער את הסיכון לתגובות שליליות. כתוצאה מכך, לדם שאינו תואם לרוב המקבלים תאריך תפוגה קצר יותר.

4. בדיקה והקרנה

בנקי דם מבצעים הליכי בדיקות ובדיקות קפדניות כדי להבטיח את בטיחות הדם שנתרם. בדיקות אלו עוזרות לזהות מחלות זיהומיות או חריגות שעלולות להשפיע על איכות הדם. אם מתגלים בעיות כלשהן במהלך הבדיקה, הדם עלול להיזרק, מה שמפחית את חיי המדף שלו.

סיכום

לסיכום, חיי המדף של הדם בבנק הדם משתנים בהתאם לרכיב המאוחסן. בדרך כלל ניתן לאחסן תאי דם אדומים עד 42 ימים, בעוד שלטסיות יש חיי מדף קצרים יותר של 5-7 ימים. ניתן לאחסן פלזמה ו-cryoprecipitat עד שנה בהקפאה. גורמים כמו תנאי אחסון, תוספים, תאימות לסוג דם ונהלי בדיקה משחקים כולם תפקיד בקביעת תאריך התפוגה של דם שנתרם. בנקי הדם מקפידים על הנחיות קפדניות על מנת להבטיח את בטיחותם ויעילותם של העירויים, ויש חשיבות מכרעת לתרום דם באופן קבוע כדי לשמור על אספקה נאותה לנזקקים.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן