דף הבית » News » כמה זמן מחזיקה עופרת יצוקה? | בלוג ישראלי

כמה זמן מחזיקה עופרת יצוקה? | בלוג ישראלי

השאירו פרטים ונחזור מיד:

כמה זמן מחזיקה עופרת יצוקה? | בלוג ישראלי

מבוא

מבצע עופרת יצוקה, הידוע גם כמבצע עופרת יצוקה, היה מערכה צבאית שערך צבא ההגנה לישראל (צה"ל) ברצועת עזה. הוא התרחש מ-27 בדצמבר 2008 עד 18 בינואר 2009. מטרת המבצע הייתה לעצור את התקפות הרקטות מעזה לתוך ישראל ולהחליש את התשתית של החמאס.

משך המבצע

עופרת יצוקה נמשכה כ-22 ימים, מה שהפך אותה לאחד המבצעים הצבאיים המשמעותיים ביותר באזור. צה"ל פתח בשורה של תקיפות אוויריות ופלישות קרקעיות לעבר אזורים שבשליטת חמאס, לרבות מחסני נשק, אתרי שיגור רקטות ומנהרות המשמשות להברחת נשק.

מטרות עופרת יצוקה

המטרות העיקריות של מבצע "עופרת יצוקה" היו להגן על אזרחים ישראלים מפני התקפות רקטות ולדרדר את היכולות הצבאיות של חמאס. צה"ל שאף לשבש את אספקת הנשק לחמאס ולפרק את התשתית שלו, לרבות מרכזי הפיקוד והשליטה שלו.

תגובות בינלאומיות

מבצע "עופרת יצוקה" משך תשומת לב בינלאומית ועורר מחלוקת רחבה. בעוד שישראל טענה כי היא פועלת מתוך הגנה עצמית, מדינות וארגונים רבים מתחו ביקורת על המבצע על השפעתו על אוכלוסיות ותשתיות אזרחיות. המספר הגבוה של נפגעים אזרחיים ונזק לתשתיות אזרחיות, לרבות בתי ספר ובתי חולים, העלו חששות לגבי המידתיות של התגובה הצבאית.

גופים בינלאומיים שונים, כולל האו"ם, ערכו חקירות על הפרות לכאורה של זכויות אדם במהלך המבצע. חקירות אלו נועדו להעריך את התנהלותם של כוחות ישראליים וארגונים פלסטיניים חמושים כאחד.

השפעה על האזורים המושפעים

למבצע "עופרת יצוקה" הייתה השפעה משמעותית הן על רצועת עזה והן על ישראל. בעזה, המבצע גרם לנזק רב לתשתיות, לרבות מבני מגורים, בתי ספר ובתי חולים. האוכלוסייה האזרחית סבלה מאוד, עם מספר גבוה של נפגעים ופציעות.

בצד הישראלי, המבצע נועד להגן על אזרחים מפני התקפות רקטות. עם זאת, למרות המערכה הצבאית, ירי הרקטות מעזה לעבר דרום ישראל נמשך גם לאחר סיום המבצע. יעילות המבצע בהשגת מטרותיו נותרה נושא לוויכוח.

המצב ההומניטרי בעזה

מבצע "עופרת יצוקה" החמיר את המצב ההומניטרי החמור ממילא ברצועת עזה. הרס התשתיות, לרבות תחנות כוח ומתקני מים, הגביל עוד יותר את הגישה לשירותים בסיסיים עבור האוכלוסייה האזרחית. המבצע גם הביא לעקירת אלפי פלסטינים, מה שהוסיף למספר הגבוה ממילא של עקורי פנים באזור.

המצור שהטילו על עזה ישראל ומצרים בעקבות המבצע הגביל עוד יותר את תנועת הסחורות והאנשים, והחריף את המשבר ההומניטרי. המצב בעזה נותר דאגה דחופה, עם מאמצים מתמשכים של ארגונים בינלאומיים לספק סיוע ותמיכה לאוכלוסייה המושפעת.

השלכות ארוכות טווח

למבצע "עופרת יצוקה" היו השלכות ארוכות טווח הן על ישראל והן על רצועת עזה. בעזה, המבצע לחץ עוד יותר על התשתית והכלכלה השברירית ממילא, מה שהפך את האזור למאתגר להתאושש ולהתפתח. ההשפעה הפסיכולוגית על האוכלוסייה האזרחית, במיוחד ילדים, נותרה גם היא דאגה משמעותית.

עבור ישראל, המבצע הדגיש את האתגרים הביטחוניים המתמשכים שמציבים קבוצות מיליטנטיות באזור. זה גם הוביל לביקורת בינלאומית מוגברת של הפעולות והמדיניות הצבאית של ישראל, במיוחד בנוגע להגנה על אזרחים במהלך סכסוכים.

סיכום

מבצע עופרת יצוקה נמשך כ-22 ימים והייתה לו השפעה משמעותית הן על רצועת עזה והן על ישראל. אמנם מטרתו הייתה להגן על אזרחים ישראלים מפני התקפות רקטות ולהחליש את התשתית של חמאס, אך המבצע גרם לנזק רב לתשתיות אזרחיות והעלה חשש למידתיות התגובה הצבאית.

המצב ההומניטרי בעזה החמיר בעקבות המבצע, עם גישה מוגבלת לשירותים בסיסיים ואתגרים מתמשכים בשיקום האזור. ההשלכות ארוכות הטווח של המבצע ממשיכות לעצב את הדינמיקה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואת ההקשר האזורי הרחב יותר.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן